אירובי בוקר? קובעים את זה אחת ולתמיד

בתוך כל עולם פיתוח הגוף ישנה תפיסה מסוימת על אירובי בוקר. התפיסה מרמזת על ביצוע אירובי בבוקר על בטן ריקה בטענה שזה יביא לאובדן שומן גדול יותר. כמו הרבה השערות ארוכות שנים, ההשערה הזו עברה שנים מבלי שהוכח בראיות קשות; סיפור של נשים עם שרירים לכל דבר ועניין.

מאין הגיע הרעיון הזה?

קשה להצביע על מי או באיזו מסגרת זמן הביאו את הרעיון הזה למרחב הכושר. עם זאת, ייתכן שנוכל להצביע על מחקר שנערך בשנת 1976 על ידי אלבורג ופליג. המחקר הראה שכאשר צורכים פחמימות במהלך פעילות גופנית חמצון הגלוקוז עלה והיפוליזה פחתה. בעיקרו של דבר, כאשר נצרכו פחמימות במהלך הפעילות הגוף השתמש יותר בפחמימות כדלק ופחות שומן. כדי להמשיך בכך, מחקר שנערך ~ 20 שנה מאוחר יותר בשנת 1997 על ידי הורוביץ ועמיתיו מצא כי ליפוליזה הודחקה, וחמצון השומן הופחת במהלך הפעילות כאשר נבלעו פחמימות לפני האימון. אז עד לנקודה זו בהיסטוריה של שריפת שומן, השערת אירובי בצום רק אושרה והונצחה. על אף ההיגיון הזה ברמת פני השטח, שיש כנראה קצת יותר לסיפור.

שם ההיגיון השתבש!

תהליך המחשבה שנלקח מהמחקר הוא "תן להם סנטימטר והם ייקחו קילומטר". הרעיון שאובדן שומן בפרק זמן קצר יחסית במהלך היום מוביל לאובדן שומן גדול יותר במשך מסגרת זמן של 24 הוא  למעשה מתיחה. בתחילת המחקר שנערך יל ידי פאולי ועמיתיו בשנת 2011, לכאורה התאשרה ההשערה ארוכת השנים ששוב – שריפת השומן הייתה גבוהה יותר במהלך אירוע מהיר יחסית. עם זאת, על ידי מדידה של משהו שנקרא RER (יחס חילופי נשימה), אשר במילים פשוטות הוא מדידה של הגזים שאדם נושף, הם הצליחו למדוד במה הנבדקים במחקר (פחמימות או שומן) משתמשים יותר במהלך 24 שעות. מה שנמצא היה שבעוד שהקבוצה הצמה שרפה יותר שומן במהלך האימון, הם פנו לשריפת פחמימות רבה יותר בשאר שעות היום. בקבוצת האימונים שאכלו, ההפך היה נכון, ולכן בהכרח אובדן השומן במסגרת זמן של 24 שעות יהיה זהה. ממצאים אלה היו הראשונים שהפריכו באמת את אקסיומה של אירובי בצום, אך שוב רק חשפו את המתרחש במסגרת זמן קצר.

לבסוף, בשנת 2014 נערך מחקר ארוך יותר שיכול היה בהחלט להכניס את הוויכוח לארון המתים של. שנפלד ועמיתיו מצאו כי בדיאטה זהה, עבור אותה כמות של גירעון קלורי והתמוטטות מקרונוטריאנטים, במשך ארבעה שבועות שתי קבוצות הנבדקים הגיעו לאותה כמות של אובדן שומן בגוף. בעוד שחלק עשויים להצביע על כך שגודל ההיקף של המחקר ומשכו לא היו גדולים או ארוכים מספיק בהתאמה, מחקר זה נתן לבסוף יסודות מוצקים לפיהם התוצאות של אובדן שומן זהות בין אם אתם מבצעים פעילות אירובית בצום או במצב מוזן.

אז לאכול או לא לאכול …

בנקודה זו במאמר, אני מתאר לעצמי שכבר הסקת האם לעשות אירובי בצום או לא זו פונקציה של העדפה אישית, ושאולי יש קצת יותר הקשר לבחון. אם זה מה חשבת שאתה צודק. עד כה לא היו עד כה נתונים רבים בנושא זה, אך לפי מה שאנו מבינים, כל עוד הפעילות מבוצעת התוצאות יהיו זהות.

אז אם זה הקל ביותר עבורך מבחינת לוח הזמנים שלך להתעורר ולעשות אירובי, נהדר, אתה עושה את זה. בשלב זה, אם אנו מדברים בקפדנות על אובדן שומן בגוף, הצום או האכילה לפני האירובי זהים.

רפרנסים:

Ahlborg, G., & Felig, P. (1976). Influence of glucose ingestion on fuel-hormone response during prolonged exercise. Journal of Applied Physiology41(5), 683–688.

Hackett, D., & Hagstrom, A. (2017). Effect of Overnight Fasted Exercise on Weight Loss and Body Composition: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Functional Morphology and Kinesiology2(4), 43.

Horowitz, J. F., Mora-Rodriguez, R., Byerley, L. O., & Coyle, E. F. (1996). Lipolytic Suppression Following Carbohydrate Ingestion Limits Fat Oxidation During Exercise 442. Medicine &Amp Science in Sports &Amp Exercise28(Supplement), 74.

Paoli, A., Marcolin, G., Zonin, F., Neri, M., Sivieri, A., & Pacelli, Q. F. (2011). Exercising Fasting or Fed to Enhance Fat Loss? Influence of Food Intake on Respiratory Ratio and Excess Postexercise Oxygen Consumption After a Bout of Endurance Training. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism21(1), 48–54.

Schoenfeld, B. J., Aragon, A. A., Wilborn, C. D., Krieger, J. W., & Sonmez, G. T. (2014). Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition11(1).

תודה רבה!

השאלון נשלח בהצלחה